Motorcykeltur och passionsfrukt

Jag trodde aldrig att jag skulle sitta bak på en motorcykel, palla passionsfruk från en bonde, ha mina fötter i ett vattenfall i djungeln, äta groda, rådjur och kanin eller sitta på toppen av ett berg och se ut över staden, i Vietnam. Men det är precis vad vi har gjort dem senaste dagarna och mer därtill.



Vi började med en dagstur i Dalat, åkte runt hela staden och ut på landet, Hamnade uppe på ett av det högre bergen och såg ut över Dalat, vilken utsikt! Det slog alla berg jag någonsin bestigit, till den kategori räknas dock endast Gårdstensberget och Lerberget, tyvärr. Men efter det var jag helt såld. Älskade varje minut av det.  Så vi bestämde oss för att ta ytterligare en tur fast på 3 dagar från Dalat till Na Trang. Så nu e vi på väg!



Ett mellanstopp med övernattning någonstans i Vietnam. Igår stannade vi till i en minoritetsby, som det kallas här. Satte oss på ett litet café vid en sjö, såg ut över vattnet och solnedgången. Vi hade ingen aning om vart i landet vi befann oss i men vi mådde så underbart bra.



Att palla frukt här är nog det lättaste man kan göra här. Vi stannade till vid vägen, hoppade av motorcyklarna gick in i en trädgård. Passionsfruken var överallt! Hängandes över våra huvud. Vi snodde med oss en hel ICA-påse, efter att först käkat nästan ett dussin...



Det tog oss 20 minuter att gå till det näst sista vattenfallet, det låg inne i djungeln så vi fick parkera cyklarna och promenera, eller inte riktigt promenera utan mera hålla oss fast i lianer och gå ner för ett minde berg.
Väl framme där ville man bara dra av sig kläderna och hoppa i men eftersom att en av chaufförerna var med fick vi behärska oss en aning.





Och sist men inte minst middagen idag! Killarna frågade oss om vi någon gång ätit groda. Detta var min första tanke "Groda?! Nej och tack o lov för det!" Men vad jag blev positivt överraskad. Det var hur gott som helst, smakar lite som kyckling som pappa säger. Till detta fick vi även rådjur och kanin, bägge två var väldigt goda. Så det måste man prova i Vietnam, i alla fall jag för min gräns av vad jag äter stannar vid djur, alltså inga insekter.



Vi red ju på elefanter idag också! Tog en tur på morgonen genom minoritestbyn och genom sjön. Väldigt guppigt, vi började undra lite när elefanten var på väg takt in i ett träd men den ville bara ha lite frukt så det gick ju bra, och vi var inte alls nervösa eller det minsta skraja överhuvudtaget... Trodde ett tag att den skulle springa upp i djungeln med oss på men det är ju inte värt att nämna egentligen.

/Jennifer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0